Pod pojmem šikanovaní se rozumí chování žáka, nebo skupiny žáků, jejichž úmyslem je fyzické, nebo psychické ublížení, ohrožení, nebo zastrašování jiného žáka. Jde zpravidla o opakované útoky, proti žákovi (skupině žáků), kteří se z různých důvodů nemohou bránit.
Převaha agresora, nebo skupiny agresorů nad obětí nemusí být výlučně fyzická – dominance může být vnímaná na základě sociálního statusu, agresor si záměrně může vybírat za oběti zdravotně, nebo sociálně znevýhodněné děti.
t. j. tělesný kontakt mezi lidmi - strčení, zakopnutí, kopání, bití, sexuální obtěžování
urážení, zastrašování, zesměšňování, homofobní, nebo rasistické poznámky..
t. j. za zády osoby, přičemž účelem je zničit pověst dotyčného, způsobit ponížení např. vytvářením lží, nelichotivými, dehonestujícimi vtipy..
což je šikanování v online prostoru
Ohrožené bývají často děti, které už jsou déle objektem agrese jiných, děti hendikepované s určitou odlišností, ať už duševní, nebo fyzickou, děti které přišly z jiného kolektivu, ale i úspešní žáci, kteří v něčem vynikají.
Motivace agresora k násilnému chování může mít různé kořeny.
Za šikanou můžeme hledat vícero důvodů:
Může jít i o dítě, které v důsledku negativního vlivu vrstevníků zkouší hranice sociálních vazeb
Agresor chce manipulovat druhými, mít nad nimi
převahu,cítí se potěšeně, když jiní trpí
Pocity méněcennosti, frustrace,
osamělosti, nudy…
Může jít o skryté rodinné problémy (násilí v rodině, týrání, zneužívání, velmi autoritativní rodič, rozvod, úmrtí, nebo nový přírůstek…)
Touha po moci, touha se zviditelnit,
strhávat na sebe pozornost
agresor, který je hrubý, primitivní, impulzivní, má narušené vztahy k autoritě, šikanuje nelítostně, vyžívá se v zastrašování, chce získat absolutní poslušnost a kontrolu nad jinými.
Agresor na první pohled slušný, distingovaný, může mít zvýšenou úzkost. Jeho chování se projavuje sadistickými tendencemi. Násilí je dopředu promyšlené, cílené, probíhá bez svědků.
Agresor „srandista" je v třídě oblíbený, je vtipný, optimistický, má vliv na ostatní. Šikanovaní je pro něho nástroj jak dosáhnout v třídě zábavu, rád zesměšňuje, ironizuje, prekrucuje tak, aby z toho něco získal.
Obrátit se na dospělého a vysvetlit mu situaci, určitě sa nebát o problému hovořit – učitet, školní psycholog, rodič, tréner… Pomohou ti tyto problémy řešit. S učitelem si můžeš dohodnout schůzku, nebo za nimi můžeš zájít po hodine či vyučovaní. Postačí, že mu/jí povíš, že máš něco důležitého na co potřebujete více času. Určitě to pochopí a najde si na tebe čas. Také můžeš poprosit učitelku/ učitele, aby nikomu neřekl/a, že si jí to řekl/a ty. V tomto případě nepůjde o „žalování“, ale o důležitou pomoc.
Pokud nikdo z uvedených neposlouchá, nebo by si radši chtěl kontaktovat někoho, koho neznáš, tak je na to cesta přes slovenské portály: https://ipcko.sk nebo https://www.odpisemeti.sk , nebo české: https://www.krizovecentrum.cz , https://www.linkabezpeci.cz , https://nepanikar.eu/poradna/ , kde jsou k dispozici odborníci a psychologové, kteří si problém vyslechnou a doporučí ti další kroky.
Nejhorší co můžeš udělat by bylo nechat to tak a trpět šikanu dál.
Svěřit se kamarádům a požádat je o pomoc, aby sa tě zastali a nepřihlíželi tomu, jak si šikanovaný.